וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לא להרגיז את השכנים: המקרה החריג שבו היו תופרים חלות לשבת

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

30.10.2020 / 7:18

זו הייתה סיטואציה חריגה בה היו תוחבים קיסמים לתוך החלה כדי ליצור ממנה חלק אחיד ושלם, ובמטרה אחת: לא להרגיז את השכנים

מסכת עירובין דף עט/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

אנחנו יודעים שתופרים חליפות, חולצות ומכנסיים, יש גם כאלה שאומרים שתופרים להם תיקים, אבל מתי פעם שמענו שתופרים חלה? אנחנו יודעים שכדי לעשות עירובי חצרות צריך להניח אוכל באחד הבתים שבחצרות, אוספים אוכל מכל השכנים ושמים אותו באחד הבתים. מה קורה אם מישהו רוצה לשים חלה אבל היא נשברה לו לשני חלקים?

נכתב בתלמוד, במסכת עירובין, דף פא, בשמו של האמורא רב חסדא כי אם החלה התפרקה לשני חלקים ואדם תפר אותה על ידי קיסמים מעץ שהוא תחב בתוכה וחיבר אותה עד שהיא נראית שלמה, אפשר לעשות בה עירוב חצרות. המפרשים מסבירים שכאן מדובר על פטנט למניעת מריבה.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "השק הזה של האוכל עובר בין השכנים, וכל אחד שם בו חלה. והנה, שכן אחד יראה שבתוך השק יש חלה שבורה, הוא יכול להתרגז: מה, אני שם חלה שלמה, למה שכן אחר שם את החלות המפורקות שלו? הוא לא חושב שאולי החלה נשברה לו בטעות, אולי אשתו לא יודעת לאפות טוב וזה מה שיש לו, אולי אין לו עוד חלות, הוא לא חושב כלום, הוא יכול להתרגז.

בוחרים חלות לשבת במאפיית ''וויז'ניץ'' בבני ברק. אבי פז
העיקר שתראה שלימה. בוחרים חלות לשבת/אבי פז

מה אמרו חכמים? כדאי בשביל השלום שתתיישב בערב שבת ותתפור את החלה, שתראה שלמה, ולא יתעוררו מריבות. "יהודי יקר", הסביר הרב קובלסקי, "אנחנו יודעים שבערב שבת יש לך הרבה דברים להספיק, אבל השלום חשוב ויקר כל כך, אז תעשה את המשימה המוזרה הזו, ותתפור את החלה". 

אנחנו היינו אומרים לעצמנו: מי שרוצה להתרגז - בבקשה, האם אני אחראי על העצבים של כל האנשים בעולם, ואפשר כבר לחשוב מה ההבדל בין חלה שלמה לבין חלה שבורה, הרי זה אותו טעם, אז מה אני צריך להתייחס אליו? ולא רק זה, אלא שלא מדובר כאן שיודעים שיש שכן שיתרגז, אלא אולי יהיה שכן שאולי יציץ לתוך השק לראות מה אחרים שמו, ואולי הוא יצליח להבחין שהחלה שלי לא שלמה - האם בשביל זה אני צריך לתפור את החלה שלי?

אומרים לנו חכמים: כן! אתה רוצה חיים טובים? אתה רוצים חיים שקטים? אתה רוצה חיים רגועים? תפור את החלה, עדיף מאשר יתפרו לך אחרי זה את הלב.

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

רוצים ללמוד עוד נושאים על פי הגמרא? זו ההזדמנות שלכם להצטרף למיזם הגמרא הדיגיטלית. מדובר בפרויקט במסגרתו תצפו בקטע וידאו יומי שמבוסס על הדף היומי אותו מגיש הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי. במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממאות אלפים בארץ ובעולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר.

הקטע על השכנת שלום בין אנשים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף פא, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully