וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכול להיות שאלוהים נמצא אצלכם בבית, והדרך לדעת את זה די פשוטה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

8.11.2020 / 8:08

בבתים מסוימים, בתנאים ספציפיים - סיכוי גדול שאלוקים נמצא בבית שלכם. ההוכחה לכך היא פשוטה, ואם תגלו שכן, זה גם יכול לעזור לכם הרבה

מסכת עירובין דף צ/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בעל ואשה צריכים להתנהג בכבוד זה לזו. ברגישות והתחשבות. חכמים היו אומרים "איש ואשה שכינה ביניהם". גם "איש" וגם "אשה" זה אותיות אש. לאיש יש תוספת של האות י' ולאשה יש תוספת של האות ה', יחד זה י' וה', שמו של אלוקים. מה הרמז? כשיש שלום בית, בעל ואישה מסתדרים וחיים בהרמוניה ובשלווה, אז השכינה הקדושה שורה בתוך ביתם.

מה תפקידו של התא המשפחתי, איך אנחנו צריכים לבנות אותו ולאיזו מטרה. נתחיל עם הגמרא ונחזור ממנה לנושא שלנו. בגמרא במסכת עירובין נכתב כי ספינה גדולה ששטה בלב ים, ועליה יהודים, והם רוצים לדעת אם הם יכולים לטלטל חפצים על הסיפון של הספינה. האמורא שמואל קובע כי אי אפשר לטלטל אלא בשטח מצומצם מאד, שטח של ארבע אמות בלבד. 

למה? הרי יש לספינה מחיצות, וכל מקום שיש לו מחיצות מותר לטלטל בתוכו? הסביר האמורא שמואל כי אסור לנו להיות שטחיים, אנחנו צריכים להתבונן לעומק, המחיצות של הספינה, מה המטרה המרכזית שלהן? להבריח את המים, שלא יוכלו להיכנס לתוך הספינה. כלומר זה לא לצורך דירה או מקום מגורים, ולכן אי אפשר לטלטל בספינה הזו.

ילדים נכנסים בריצה הביתה. ShutterStock
ילדים נכנסים בריצה הביתה. התא המשפחתי/ShutterStock

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אדם יכול לראות דבר שאין לו כל ערך עצמי, כמו המחיצות בספינה. כך גם אנחנו צריכים להתייחס לתא המשפחתי. עלינו להתייחס אליו כמשהו שצריך להכניס בו תוכן עמוק, בזוגיות שיש בה גם פנימיות. המשפחתיות זה לא רק כדי שלא נהיה לבד או כי נוח לנו לחיות עם בן או בת הזוג שלנו אלא מדובר בשותפות אמיתית שיש בה מטרה אמיתית שמביאה גם לסיפוק. 

לדברי הרב קובלסקי, לבנות בית יהודי בישראל זה אתגר עם הרבה מאד סיפוק. המשמעות היא לגדל משפחה עם תוכן ייחודי שאין כמוהו בכל העולם, לגדל ילדים שמהווים אור לכל העולם, זה לחוות את האור הפנימי של החיים, לעשות את מה שאנחנו צריכים לעשות כי זה מה שנכון.

השיעור על התא המשפחתי מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף צ, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully