וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשיח בדרך? אומרים שכך תראה התקופה קודם הגעתו, וזה מזכיר את ימינו

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

9.11.2020 / 7:52

הקורונה גרמה לטלטלה אדירה בעולם, וזה קצת מזכיר את תיאור התקופה שקודמת להגעת המשיח. האם זה אכן יקרה בקרוב?

מסכת עירובין דף צא/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

התקופה הנוכחית מאתגרת מאד עבור ההורים. ילדים מחוץ למסגרות חינוכיות בגלל התפשטות הקורונה ויציאה ממסלול של שגרה יכול להשפיע לאורך שנים. חכמים גילו שבתקופה קודם הגעת המשיח, תהיה סערה גדולה, גשמית וגם רוחנית, ויצטרכו להתאמץ כדי להישאר בדרך הנכונה.

רבי אלימלך מליז'נסק אמר שהתקופה הזו תהיה דומה לאנשים שנמצאים מעל הים הסוער ומחזיקים בידיים בחבל שתלוי באוויר, והסערה בים למטה מתגברת, הגלים עולים, מים מלוחים על הפנים, הרוח מתחזקת, ומישהו עוד מנדנד את החבל, ימינה, שמאלה, למעלה, למטה, וצריך להחזיק חזק, חזק, וצועקים: אבא, השם, תעזור לנו, וכשכבר יהיה נראה שאי אפשר יותר - אז תבוא הגאולה. אז יבוא המשיח. 

הסמכות ההורית כיום היא לא מה שהיתה פעם, וגם לא הסמכות של המחנכים, ואנחנו שואלים את עצמנו: בתקופה הזו מה אנחנו יכולים לעשות, מה התפקיד שלנו? יש דיון בגמרא במסכת עירובין איך להגדיר שטחים מסויימים לגבי שבת, האם כמקום שגרים בו או כמקום שאין גרים בו, והתקבלה החלטה: גג, חצר, אכסדרה (סוג של מרפסת) ומרפסת - כולם נחשבים רשות אחת, אותו מעמד, מקום שלא גרים בו, כי הם לא מוגדרים "דירה".

ספינה בלב ים סוער. ShutterStock
כמו ספינה בלב ים סוער/ShutterStock

ומה לגבי חורבה? הגמרא בעמוד הקודם אומרת: חורבה היא מקום שראוי למגורים. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי לא צריכים להסתכל על מה שנראה בעינינו כדירה או לא כדירה, אלא צריך להביט בתוכן ובפוטנציאל. המרפסת יכולה להיות הכי יפה בעולם אבל היא לא מקום למגורים, אין לה פוטנציאל של מגורים, היא מרפסת.

אבל החורבה? אולי היא כעת חורבה, הטיח בה מתקלף, המנעול של הדלת המרכזית נשבר, החלונות סדוקים ונכנס מהם רוחות עזות, כל השטח של החורבה מלא בלכלוכים, מערכת החשמל עם תקלות, מערכת האינסטלציה רקובה, ויש בה ג'וקים ולכלוך של יונים, אבל זו דירה, יש עם מה לעבוד, לשפץ, ואז זו יכולה להיות דירת חלומות.

הסביר הרב קובלסקי כי כהורים אנחנו צריכים ליצור תבנית שהילדים שלנו יוכלו לבנות את עצמם ממנה. יהיו להם ערכים, יסודות וכללים. גם אם עכשיו, הילדים לא יישמו אותם חלקית או בכלל, כי יש סערה בחוץ, מתי שהם יתבגרו הם יוכלו לשפץ את החורבה הזו. עדיף להוריש לילדים חורבה שאפשר להפוך לוילה, מאשר מרפסת יפה שאף פעם אי אפשר להפוך לדירה.

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

השיעור על חינוך ילדים מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף צא, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully