וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה הזו הייתה ענייה מרודה אבל אז הכלה שלה התחתנה עם האיש הנכון

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

13.11.2020 / 6:04

כולם הכירו את האישה הזו בתקופה שעוד היה לה כסף אבל אז היא איבדה הכל, הפכה ענייה מרודה וברגע אחד הכל השתנה

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

רבי ישראל מאיר הכהן, הידוע בכינויו "החפץ חיים", אמר בחייו כי "כלל הדבר: צריך אדם להאמין שמפי עליון לא תצא הרעות, ואם נסבב איזה דבר צער, צריך לידע שיש בזה דבר טוב". כל מה שקורה איתנו בחיים, זה לא רע. אם הוא קרה לנו, צריך לדעת שיש בזה טוב. לעתים נראה את התוצאה החיובית תוך חודש או שבועיים אבל לפעמים גם אחרי שנים ארוכות. אלוקים לא מביא עלינו רע שהוא רע, אלא תמיד יש בכך טוב. 

אנשים ברחבי העולם קרסו כלכלית כתוצאה מתקופת הקורונה. עסקים קרסו ונסגרו, רבים איבדו את מקום עבודתם, אחרים הגיעו למצב של רעב ממש ויש כאלה שסבלו מפגיעה בריאותית כתוצאה מהמחלה המתעתעת. האם יש להם סיכוי לצאת ממצב כזה? כן. הנה סיפור שמוזכר בגמרא במסכת שבת דנים בסיפור שמקורו במגילת רות, וממנו ניתן ללמוד איך ניתן לצאת מהשפל הגדול ביותר, ולצמוח לתוך עוצמה גדולה. 

מדובר בסיפורה של משפחת אלימלך בתקופה שקדמה לכניסת בני ישראל למצרים. נעמי היא אם המשפחה. עקב הרעב עוזבים נעמי ובעלה אלימלך את ארץ מולדתם ועוברים לגור בשדה מואב. בניה של נעמי, מחלון וכיליון מתחתנים עם שתי מואביות, רות וערפה. שתיהן היו בנותיו של עגלון מלך מואב. לאחר זמן מה, מתים אב המשפחה ושני בניו, ונותרות רק נעמי ושתי כלותיה. לאחר שלא נותר לה דבר, החליטה לחזור למולדתה אבלה, ערירית וענייה. היא ביקשה מכלותיה לעזוב אותה, אבל רות לא מוותרת. 

תור מחוץ לבנק בירושלים, 20 באפריל 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
במינוס? התור מחוץ לבנק/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

הן חוזרות יחד לבית לחם, וכולם רואים איך נעמי ירדה מגדולתה. בעצת חמותה, הולכת רות לשדות, ללקט שיבולים כמו שנהגו עניי ישראל. שם היא פוגשת את בעז, הם מגלים חיבה ביניהם, והם מתחתנים. נולד להם בן בשם עובד, ומהזיווג הזה נולדה מלכות דוד, כפי שמספרת המגילה. 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי "מאז ועד היום הזה, כשיהודי עובר תקופה קשה, כשמר בלב, כשנראה שאין תקווה, כשחושבים שיכול להיות רק יותר גרוע, הוא נזכר בסבתא נעמי ובסבתא רות. שתי נשים עניות ואלמנות שמגיעות כמעט בלי כלום לארץ ישראל, וחושבות רק איך לא להיות רעבות יותר מידי, ואין להן שום תקווה ושום מחשבה על עתיד טוב יותר, ובסופו של דבר מהר מאד, ממש מהר מאד, מתהפך המזל שלהן.

מכאן, הסביר הרב, אנחנו לומדים איך אדם מהמצב הכי קשה שיש בעולם, יכול לצמוח ולהפוך לאדם גדול, בעל עצמה חזקה. אדם אומר לעצמו: "למה זה מגיע לי? למה אני במינוס? איך דווקא לי העסק קרס אחרי שנים שאני מרוויח טוב?". הוא צריך לדעת באותו הרגע שאין דבר רע, הכל הופך לטוב. וגם אם לפעמים אנחנו לא מבינים, הסבלנות לבסוף משתלמת. 

חקלאי עומד בין שיבולי שעורה בשדה בדרום מערב בריטניה. רויטרס
הלכה לאסוף שיבולים כמנהג עניי ישראל/רויטרס

השיעור על איך ניתן לצאת ממצב קשה? מבוסס על הדף היומי במסכת שבת, דף קיג, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully