וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתה לו גישה למאות מיליונים במרתפי הבנק אבל הוא לא נגע בשקל

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

16.11.2020 / 7:08

מנהל הבנק נתן לו אישור חריג לרדת למרתף הכספות הבנק, שם היה נחשף לקודים וסיסמאות ושוהה לצד מאות מיליונים אבל הוכח: הוא לא נגע בכסף

מסכת עירובין, דף צט/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בתקופת מלחמת העולם השניה, בבניין מגוריו של רבי יחזקאל אברמסקי, מרבני לונדון, לא היה מקלט. בנו ביקש ממנהל בנק בתוך השכונה שיאפשר לאביו לרדת לחדר הכספות כשנשמעת אזעקה. לאחר דיונים ממושכים סביב הבקשה, המנהל הסכים. הוא הסביר שסמך על יושרו של הרב. 

וכך תמיד, כשנשמעה אזעקה, הרב היה רץ למרתפי הבנק, רץ לחדר הכספות, תוך שהוא ממלמל כמה משפטים. באחת הפעמים, הבחין מנהל הבנק בכך, ויצר קשר עם בנו של הרב אברמסקי כדי להבין מה אביו ממלמל. "אני יודע שהוא אדם ישר, אבל יש סיכוי שהוא משנן קודים וסיסמאות?". הבן בירר עם אביו וחזר עם תשובה לשאלת מנהל הבנק: אבא ממלמל את הפסוק, "טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף".

הוא הסביר למנהל הבנק שהוא הולך ליד הרבה מאד כסף, מיליוני פאונדים. הוא רואה את הקודים, הסיסמאות ואת הכסף אבל הוא לא רוצה שהפיתוי יגבר עליו. הוא תמיד היה אומר לעצמו: הלוואי ולא הייתי צריך להיות כאן. אבל מה לעשות? יש מלחמה, ולכן אני משנן לעצמי להיזהר לא לעשות שטויות.

אוטובוס על רקע הביג בן, לונדון. ShutterStock
מנהל הבנק בלונדון אפשר לרב לעשות שימוש במרתפי הכספות/ShutterStock

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי לפעמים הורים מתוסכלים מההתנהגות של ילדיהם. למה הם לא מקשיב לי? אני אבא שלהם. אני אמא שלהם. אבל צריך לשים לב, אולי קנינו משחק רק לאחד הילדים והעמדנו את הילד בפיתוי שהוא לא מסוגל לעמוד בו? אולי נתנו לאחותו יחס מועדף ולכן הוא נכנס למצב שהוא מרביץ? עירנות לאפשרות הזו יכולה למנוע מראש הרבה בעיות.

וגם מבוגרים, הרבה פעמים מכים על חטא אחרי שהם עשו מה שהם לא רוצים לעשות, נכשלו בפיתוי, לא עמדו בנסיון, או התנהגו בצורה שהם מבינים שהיא לא ראויה. מה קרה? עברתי שם, ראיתי, ונפלתי, מה אפשר לעשות? אל תיכנס לפיתוי, ואם אתה חייב לעבור במקום, תעשה לעצמך שמירה מראש. 

זה בדיוק מה שמלמל הרב במרתף של הכספות. וכך כתוב בגמרא: "לא יעמוד אדם ברשות היחיד וישתה ברשות הרבים". בשבת אסור להעביר חפץ מרשות הרבים לרשות היחיד. אדם צמא, רוצה להוציא את הראש מהחלון של הבית ולשתות מהבאר שנמצאת ברחוב. מה הבעיה? אם הוא באמת ישתה כך, הכל בסדר, אבל יכול להיות שבטעות הוא יכניס את כוס המים הביתה וייכשל באיסור, לכן אמרו לו: מלכתחילה תעמוד במקום שבו אתה רוצה לשתות, ואל תביא את עצמך לסיטואציה שיכולה להביא לטעויות ולכישלונות.

הורים רבים ופעוט עצוב. ShutterStock
לא מבינים למה אתם מתוסכלים. הורים ליד הילד/ShutterStock

השיעור על איך להימנע מכניסה למצבים לא טובים בחיים, מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף צט, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully