וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחתול צניעות ומנמלה על גזל: בלי התורה היינו לומדים מחיות איך להתנהג

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

17.11.2020 / 7:23

בלי התורה, היינו לומדים על צניעות מחתול, על גזל מנמלה ועל איסור עריות מיונה. החיות בטבע מלמדות אותנו על תכונות וסוגי התנהגות

מסכת עירובין, דף ק/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

רבי יוחנן, מגדולי האמוראים בתקופת התלמוד, מצוטט במסכת עירובין, דף ק, כי אם לא היתה התורה מדריכה אותנו איך להתנהג, היינו לומדים צניעות מהחתול שמכסה את צרכיו בעפר, ואיסור גזל היינו לומדים מהנמלים כי אף נמלה לא נוגעת בגרגיר שנמלה אחרת נגעה בו, ואיסור עריות היינו לומדים מיונה, שהיונים נשארים עם אותו בן זוג כל חייהם.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, תהה האם החתול, הנמלה והיונה היו המורים שלנו? מישהו ראה פעם חתול מלמד באוניברסיטה? אלא התשובה היא שאלוקים ברא את העולם בצורה כזו שבני אדם יראו סוגי התנהגות שונים בטבע, וכך תהיה להם השראה ורעיונות איך להתנהג.

לדברי הרב, אדם יכול לחשוב, איך אפשר לא לגזול? איך אפשר להתנהג בצניעות? הרי היצרים חזקים מאד, האדם רוצה כסף הוא רוצה תאוות, מי יכול להתגבר על זה? ואז הוא רואה את החתול, הוא רואה את היונה, איך החתול צנוע ואיך היונה נאמנה, והוא אומר לעצמו: הרי אני בחיר הבריאה - אם הם יכולים אני לא יכול? זה נותן לו מרץ וכוחות, כי ברגע שהוא רואה שהטבע הזה קיים, האפשרות הזו קיימת, הוא מתחזק מתוך ידיעה שאם רק ירצה - הוא יוכל גם כן לנהוג כך.

נמלה הולכת על יד של ילד. ShutterStock
לומדים על צניעות מנמלה./ShutterStock

כתוב בספרי הקבלה שבאדם יש את כל סוגי הטבע שיש בכל בעלי החיים שבעולם. לכן אדם הראשון ידע לתת שמות לכל בעלי החיים לפי התכונות שלהם: אריה - מלשון יראה; שור - מלשון שורה, שהוא חורש שורות, וכן הלאה, כי הוא הכיר את התכונות האלו, כי בנפש האדם יש את כל התכונות, והוא בוחר איזו מהן להגדיל ואיזו מהן להקטין. לכן, נברא העולם הקסום שסביבנו, לתת לנו השראה לצמיחה ולהתקדמות.

השיעור על תכונות האדם מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף ק, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully