וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קריטי לשמוע בקולם של אנשים כשמדברים איתם בטלפון?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

17.11.2020 / 7:15

התקשרתם לאבא, אמא או לקרובים אחרים? עדיף שתהיו ממש מרוכזים בשיחה הזו, ותשמעו את קולם. זה יכול לעזור, לא רק להם

מסכת עירובין, דף קב/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

אדם יכול לקבל על עצמו החלטה שפעם ביומיים הוא מתקשר לשאול בשלומם של הוריו. הוא מדבר עמם בטלפון. כך הוא עושה מצווה חשובה מאד של כיבוד אב ואם. יש שני דרכים לקיים את השיחה הזו: יהיה אדם שיתקשר תוך כדי שהוא עוסק במשהו אחר, נהיגה, או סידור מסמכים, "כן אמא, מה נשמע? מה שלומך?" אבל אז הוא יפספס הרבה מהתוכן בשיחה כי הוא לא יהיה מרוכז כדי לשמוע את הקול של האמא או של האבא שלו, את קצב הדיבור שלהם, האם הם שמחים או משהו מעיק עליהם אבל יש אנשים שיעזבו הכל כשהם מתקשרים להוריהם, יהיו מרוכזים בשיחה, ישמעו כל צליל בקולם, יקשיבו טוב לכל דבר, ויקחו את השיחה למקומות שמעניינים את הוריהם.

בגמרא בדף היומי יש הנחייה מעניינת מאד בתחום הזה, שבאה לידי ביטוי לא רק ברגשות ובקשר עם אנשים, אלא אפילו לגבי חפצים. בימים ההם לכל דלת היה בריח שכשהיו נועצים אותו בחור בריצפה, אי אפשר היה לפתוח את הדלת מבחוץ. ובכן, מה קורה בשבת, האם אפשר לנעוץ אותו ברצפה? יש חשש שמי שיראה את זה יחשוב שהוא בונה בשבת, והוא סותם את החור באמצעות הבריח, ולא יחשוב שזה חלק מהדלת.

שלט נא לא להפריע על דלת חדר שינה. ShutterStock
הבריח היה מחובר לדלת או לא?/ShutterStock

אומרת הגמרא: אם הבריח קשור בחבל לדלת, אף אחד לא יחשוב ככה, כי רואים שהבריח קשור לדלת, אבל יש תנאי מעניין מאד: אם החבל הזה הוא חלש, שבמקרה וימשכו את הבריח, החבל יקרע, הבריח הזה נחשב שאינו קשור לדלת. אבל אם החבל הוא חזק, זה נחשב שהבריח קשור לדלת, והוא חלק ממנה. 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר את הקשר לחיי היום יום. אנחנו מדברים עם ההורים או אנשים מבוגרים קרובים אלינו, יוצרים איתם קשר - איזה קשר? שיהיה גדוש בתוכן ובאיכות. אותו הדבר גם בקשר זוגי, חכמת היהדות מלאה בתכנים שמנחים את הבעל ואת האישה שהקשר הזוגי ביניהם לא יהפוך לטכני בלבד, לא לתת לרוטינת החיים לגרום לכך שהקשר הזוגי יהיה מכני ויבש. לכן חכמים הנחו את הבעל לדאוג לכבודה של אשתו יותר מאשר לעצמו, ולקנות לה מתנות בכל חג, כדי לעורר את הרגש, לשמור על האיכות של הקשר.

הרב קובלסקי הוסיף כי כך זה גם לגבי הקשר עם הילדים. אפשר לצאת איתם לגינה ולהיות שקועים בטלפון כל הזמן, ואפשר לסגור את הטלפון, עכשיו אנחנו רק עם הילדים.

זוג מבוגרים קורסים כלכלית. ShutterStock
לשמוע את קולם של ההורים, להבין למצוקותיהם/ShutterStock

השיעור על קשר איכותי מבוסס על הדף היומי במסכת עירובין, דף קב, והוא מתפרסם במלואו גם באתר הגמרא הדיגיטלית. בקטע תפגשו מידי יום בנקודות משמעותיות ומרתקות הקשורות בחיי היום, זאת על בסיס הלימוד היומי של הגמרא. הפרויקט ללא עלות למשתתפיו.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully