וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנב אלפי שקלים אבל אז התברר: הכסף היה אמור להגיע אליו

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

1.12.2020 / 7:13

א' הגיע למצב של חרפת רעב. לא היה לו לשלם שכירות והשיקים שחילק בכל מקום חזרו. ביום שבו החליט לגנוב, הוא פספס את הזדמנות חייו

מסכת פסחים דף י/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

א', היה במצב כלכלי דחוק. לא הצליח לשלם שכירות, חשמל או מים והצ'קים ששילם למכולת או לירקן השכונתי חזרו. הוא החליט שאין לו ברירה אלא לגנוב. בלי להתלבט מידי, הוא סימן את המקומות המגורים שבהם יש פוטנציאל גבוה לרכוש גדול, ופרץ לביתו של אחד העשירים בשכונה ורוקן את הכספת שלו.

עשרות אלפי שקלים, תכשיטים וזהב הוא לקח משם. בעל הבית התעורר ונחרד. הוא הגיש תלונה במשטרה, ולאחר חקירה א' נתפס. במהלך המשפט התבררה לו האמת. העשיר שממנו הוא גנב את הכסף התכוון להציע לו להתחתן עם בתו. הכסף שהיה בכספת נועד למתנת נישואין עבורם.

אילו האיש היה מחכה בסבלנות, הכסף היה מגיע אליו בהיתר, בדרך נקייה וטהורה, ובנוסף, א' היה נישא לבתו של העשיר. אחרי שגנב, הכסף הגיע אליו בדרך אסורה, הוא נאלץ להחזיר אותו, וכתוצאה מכך רק הפסיד את כל הטוב שהיה יכול להרוויח. מה לומדים מכך? הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית הסביר כי כי "אף פעם לא מפסידים ממעשים טובים, ולא מרוויחים ממעשים רעים. גם אם נדמה שהפשע משתלם, האמת תצא לאור. לכן, אדם צריך לבחור תמיד את הדרך הישרה, והקדוש ברוך הוא כבר יוביל אותנו אל היעד".

אילוסטרציה פריצה לבית. ShutterStock
שדד את הכסף אבל אז התברר שהסכום יועד לו/ShutterStock

הרב קובלסקי הוסיף כי לאדם יש כוח לבחור. לפעמים אנחנו רוצים להגיע ליעד מסוים, להשיג מטרה מסוימת, וצריכים לקבל החלטה - באיזו דרך ללכת לשם? איך נגיע למטרות וליעדים שלנו? הגמרא במסכת פסחים דף י' מספרת על אדם שניצב בפני שני שבילים, אחד טמא ואחד טהור. שני השבילים מובילים לאותו מקום, אבל אחד מהם טהור, ואילו בשני יש טומאה שתטמא את מי שיצעד בו. האדם יגיע בסופו של דבר לאותו מקום; השאלה היא רק באיזה מצב יגיע אליו - טמא או טהור.

אפשר ללמוד מכך מסר חשוב לחיים. אדם שרוצה למשל להצליח בעבודה, בלימודים או בעסקים. הוא מוצא את עצמו פעמים רבות מול שתי דרכים: הדרך האחת היא טהורה - להתקדם ביושר, בהגינות ובלי לפגוע באחרים. ואילו הדרך השנייה היא טמאה - לרמות, לשקר ולהתקדם על חשבון אחרים.

יש אנשים שחושבים שעל מנת להתקדם הם צריכים ללכת בדרך הלא ישרה. הם יסבירו שמי שיקפיד על הגינות ויושר - לא יגיע לשום מקום, ורק מי שמוכן לעשות הכל בשביל המטרה, יגיע אליה בסוף. אבל זו כמובן טעות. בסופו של דבר, האדם יגיע בדיוק למקום שאלוקים החליט עבורו. השאלה היא רק איך הוא יגיע לשם - האם הוא יטמא את עצמו בדרך במעשים לא ראויים, או שיישאר טהור וילך בדרך הישר.

דרך רומית מול דרך ישראלית. רני פלג, אתר השטח הישראלי
ללכת בדרך ישרה/אתר השטח הישראלי, רני פלג

קטע הוידאו היומי שמבוסס על הדף היומי במסכת פסחים הוא חלק מפרויקט יומי המכונה "הגמרא הדיגיטלית", מיזם בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממעגל של מאות אלפים ברחבי העולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. רוצים להצטרף? כנסו לאתר.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully