וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עזב את הלוויה של חברו כדי לקנות עציץ, רק מאוחר יותר התברר למה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

3.12.2020 / 6:32

חכם ירושלמי ידוע ראה את אחד מחבריו של הנפטר נכנס לחנות פרחים תוך כדי לוויה של חברו, ונזף בו. מאוחר יותר רק התברר מה הייתה כוונתו

מסכת פסחים דף יב/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

רבי אריה לוין, חכם ירושלמי ידוע, חזר פעם מהלוויה וראה את אחד מחבריו הקרובים של הנפטר נכנס לחנות וקונה עציץ. ניגש אליו רבי אריה ושאל אותו: "האם זה נראה לך מתאים לקנות עכשיו עציץ, מיד לאחר הלוויה של חברך הטוב?". השיב לו האיש: "אני מבקר באופן קבוע את החולים בבית המצורעים, ואתמול נפטר שם יהודי, והצוות הרפואי רוצה לשרוף את כל חפציו, כולל התפילין. ניסיתי לשכנע אותם שלא יעשו זאת, ואמרו לי שאם אביא עוד היום עציץ שבו אפשר לקבור את התפילין - לא ישרפו אותן. משום כך מיהרתי לעשות זאת".

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי מכך למד רבי אריה איך אפילו מאחורי מעשה שנראה לגמרי שלילי - יכול להיות הסבר חיובי ואפילו ראוי לשבח. עלינו להיזהר אם כן לדון תמיד לכף זכות, ולא למהר לשפוט עד שהכל ברור.

כל אחד מאיתנו ממלא פעמים רבות תפקיד של שופט. כאשר אנחנו רואים או שומעים על מישהו שעשה מעשה חשוד, תמוה, לא מובן, התגובה שלנו היא לשפוט אותו ולהחליט האם הוא זכאי או חייב, האם המעשה שעשה ראוי או פסול. השיפוט הזה שלנו משפיע על היחס שלנו כלפי אותו אדם, וגם על יחסם של אחרים כלפיו. אבל צריך לדעת שלהיות שופט זו אחריות גדולה. כל שיפוט כזה יכול לחרוץ גורלות, ולכן צריך להיזהר מאד לפני שאנחנו פוסקים שמישהו באמת ראוי ליחס שלילי.

צמחים בתוך עציצים. ShutterStock
הלך לקנות עציץ/ShutterStock

הגמרא במסכת פסחים דף י"ב מדברת על תפקידם של הדיינים בבית הדין, שבאים לפניהם עדים המעידים על אדם שעשה עבירה חמורה. הגמרא אומרת שכל עוד יש ספק כלשהו בעדות, ולא ברור לגמרי שהנאשם אכן עשה את העבירה - יש לזכות אותו. אסור להרוג אדם מספק. כך דורשים חכמים מהפסוקים: בתורה נאמר על בית הדין "ושפטו העדה", ובפסוק לאחר מכן "והצילו העדה". העדה - זה בית הדין, ומכך לומדים שתפקידם הוא לא רק לשפוט - אלא גם להציל, לדון לכף זכות, ולא להעניש אלא אם כן ברור שהאדם אכן אשם.

התורה מלמדת אותנו את הכלל "בצדק תשפוט עמיתך", ממנו לומדים חכמים ז"ל שצריך לשפוט את הזולת בצורה צודקת והגונה - ולדון אותו לכף זכות, בדיוק כמו שהיינו רוצים שיעשו לנו. אם שמענו עליו שמועה רעה, לעצור ולחשוב - מי אמר שזה נכון? מי אמר שזה מדויק? אולם מדובר בפרשנות לא נכונה של הדברים? אולי יש הסבר למה שעשה? ואפילו אם ראינו בעצמנו את המעשה - אולי לא הבנו אותו נכון?

קטע הוידאו היומי שמבוסס על הדף היומי במסכת פסחים הוא חלק מפרויקט יומי המכונה "הגמרא הדיגיטלית", מיזם בהובלת הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממעגל של מאות אלפים ברחבי העולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. רוצים להצטרף? כנסו לאתר.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully