וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטע שנכתב לפני 2,000 שנה חושף: כבר אז הזהירו מנהיגים משחיתות

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

4.12.2020 / 6:34

לשמור על תדמית חיובית, להתנהל בשקיפות ולהתרחק משחיתות. איך כל זה התגלה מתוך קטע אחד שנכתב לפני יותר מ-2000 שנה?

מסכת פסחים דף יג/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

רבים הם האנשים שחשוב להם מאד מה אחרים חושבים עליהם. הם דואגים לשמור על תדמית חיובית, ולא לעשות משהו שעלול לפגוע בשמם הטוב. יש גם אנשים שלא אכפת להם מה חושבים עליהם. הם עושים מה שנראה להם נכון, בלי להתחשב בדעותיהם של אחרים. איזו גישה היא הנכונה? 

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אמנם לא צריך להיות תלוי יותר מדי בדעתם של אחרים, אבל הגמרא מלמדת אותנו שאדם צריך להיזהר לא לתת לאנשים סיבות לחשוד בו. במיוחד כאשר מדובר על אדם שנושא בתפקיד ציבורי חשוב, הרי שאם הוא יתנהג בצורה מעוררת חשד - זה עלול לערער את כל האמון של הציבור במוסד שהוא מייצג, והדבר עלול לגרום לנזק גדול.

במסכת פסחים דף יג נכתב כי גבאי צדקה, שהצטבר אצלם כסף שאספו מהציבור לצורכי צדקה, ואין להם כרגע עניים לחלק להם אותו - צריכים לפעמים לפרוט את מעות הנחושת שאספו ולהחליף אותן במטבעות כסף, כדי שלא יחלידו. אומרים חכמים ז"ל, שהגבאים לא ישתמשו לשם כך במטבעות של עצמם, אלא יפרטו אצל אנשים אחרים - כדי שלא יחשדו בהם שהם לוקחים חלק מהכסף לעצמם.

חסרי בית ממתינים לקבל אוכל, דלהי. רויטרס
כך גם צריכים להתנהג מנהלי בתי תמחוי. חסרי בית ממתינים לקבל אוכל/רויטרס

כך גם לגבי גבאי תמחוי, שאוספים אוכל לחלק לעניים, ואין להם למי לחלק אותו - עליהם למכור אותו לאחרים כדי שלא יתקלקל, אבל לא לעצמם, כדי שלא יחשדו בהם שלקחו לעצמם בזול.

את ההדרכות האלה לומדים מהפסוק "והייתם נקיים מה' ומישראל". התורה מלמדת אותנו להיות נקיים, לשמור על תדמית חיובית, לא רק בעיני אלוקים - אלא גם בעיני ישראל, בעיני הציבור. גם אם בורא עולם יודע שבאמת לא עשינו שום דבר רע, צריך לוודא שגם הציבור יידעו את זה, ולא יחשדו בנו. הרי אם הציבור יחשוד שגבאי הצדקה לוקחים מהכסף לעצמם, זה יגרום לכך שאנשים יפסיקו לתת צדקה, ולעניים ייגרם הפסד גדול מכך.

את הדברים הללו צריך לזכור כל אדם, ובפרט שליחי ציבור, אנשים שנושאים במשרות ציבוריות. זה הרעיון של שקיפות: להתנהל בצורה גלויה וברורה לכולם, בלי סודיות והסתרת דברים, שיכולה לעורר חשד לשחיתות. כך נכון לנהוג גם בקשרים עם בני הזוג, המשפחה והחברים - להיות גלוי וישר, ולא להתנהג בצורה מעוררת חשד. כך נשמור על התדמית החיובית שלנו ושל מה שאנחנו מייצגים, והחברה כולה תרוויח מכך.

מסכת ברכות, דף ט. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

קטע הוידאו היומי שמבוסס על הדף היומי במסכת פסחים הוא חלק מפרויקט יומי המכונה "הגמרא הדיגיטלית", מיזם בהובלת הרב חיים דוד קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממעגל של מאות אלפים ברחבי העולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. רוצים להצטרף? כנסו לאתר.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully