וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום שגרתי בשוק: הילד העיף את כל הסחורה מהבאסטה והחגיגה החלה

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

7.12.2020 / 5:50

הילד רץ במהירות ליד הבאסטה, העיף את כל הסחורה שנאספה מיד על ידי כל הקונים ללא תשלום. בעלת המקום נותרה חסרת אונים, עד שקיבלה עצה ששווה זהב

מסכת פסחים דף טו/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

אישה שעמדה בבסטה בשוק שבבעלותה כדי למכור פירות, נקלעה לאירוע לא צפוי: ילד בן 12 רץ במהירות, הפיל את כל הסחורה, והכל התפזר על הארץ. מיד החלו כל העוברים ושבים לאסוף את הסחורה מכל הבא ליד. האישה עמדה במקום חסרת אונים וצעקה: "למה אתם לוקחים לי את כל הסחורה?". 

עבר אדם מבוגר, ופנה אליה: "מה את צועקת? במקום לצעוק, תתחילי לחטוף גם את תפוחים. גם אם לא תצליחי להציל את כולם, לפחות יישאר לך משהו". 

את הסיפור הזה הביא הצדיק רבי ישראל מאיר הכהן, החפץ חיים, בתור משל, כדי ללמד רעיון. לפעמים קשה לאדם לעשות משהו בצורה מושלמת, ואז הוא מוותר ולא עושה אותו בכלל. למשל, אדם שקשה לו לכוון בתפילה. כל הזמן עולות לו מחשבות זרות שמפריעות לו. מה יעשה? הוא יכול להתייאש ופשוט להתפלל בלי כוונה את כל התפילה - או שהוא יכול להשתדל לפחות לכוון בחלק ממנה.

אנשים בשוק מחנה יהודה בירושלים, 21 באפריל 2020. אוליביה פיטוסי / פלאש 90, פלאש 90
הכל עף, והאישה נותרה חסרת אונים. אילוסטרציה/פלאש 90, אוליביה פיטוסי / פלאש 90

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי מילות התפילה הן כמו הפירות שהתפזרו, והיצר הרע הוא כמו העוברים ושבים שמנסים לחטוף אותם כל אחד לעצמו. ואנחנו, כמו המוכרת, יכול להיות שלא נצליח להציל את הכל - אבל כל מילה שאנחנו חוטפים, ומצליחים לכוון בה בתפילה, היא רווח נקי בשבילנו.

את הרעיון הזה רואים במסכת פסחים דף טו, שם הגמרא מדברת על חבית יין שנשברה, והיין עומד להישפך למקום בו הוא ייטמא ויהיה אסור בשתייה. במקרה כזה, הבעלים עלול להתייאש - הרי אין לו סיכוי להספיק להציל את כל היין בזמן. אבל הגמרא אומרת: "מודה רבי אליעזר ורבי יהושע, שאם יכול להציל ממנה רביעית בטהרה - יציל". אם אפשר להציל אפילו כמות קטנה של יין, ולשמור עליה בטהרה, שלא תיטמא - יש לעשות זאת. גם אם אי אפשר להציל הכל, לפחות נציל משהו.

חכמים ז"ל מלמדים אותנו: לא עליך המלאכה לגמור - ואין אתה בין חורין להיבטל ממנה. אדם שרואה את גודל המלאכה שלפניו, להתייאש מכך שיצליח לגמור אותה, ולא לעשות שום דבר. אבל גם אם אי אפשר להשלים את הכל - אנחנו לא רשאים להתבטל, אלא עלינו לעשות מה שאפשר.

יקב הים האדום באילת. רונית אבידן- שיינפלד, מערכת וואלה!
חבית יין שנשברה, מה דינה?/מערכת וואלה!, רונית אבידן- שיינפלד

יש סיפור ידוע על אשת חסד שטיפלה בילדים עניים. פעם ניגש אליה עיתונאי ושאל: למה את עושה את זה? הרי יש מיליוני ילדים רעבים בעולם, ואת לא יכולה להאכיל את כולם, אז מה זה משנה? הצביעה האישה על הילד שהאכילה באותו רגע, ואמרה - לו זה משנה. כל ילד שאני מאכילה, זה חסד, גם אם אני לא יכולה להאכיל את כולם. כולנו צריכים להשתדל ולהציל כמה שיותר. בכל תחום בחיים.

קטע הוידאו היומי שמבוסס על הדף היומי במסכת פסחים הוא חלק מפרויקט יומי המכונה "הגמרא הדיגיטלית", מיזם בהובלת הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממעגל של מאות אלפים ברחבי העולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. רוצים להצטרף? כנסו לאתר.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully