וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אף אחד לא הבין: למה ברגעי חייו האחרונים הוא ביקש לשבור מקלות?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

11.12.2020 / 6:18

ברגעים האחרונים לחייו האב קרא לילדיו סמוך למיטתו וביקש מהם לעשות להם תרגיל: תשברו את המקלות שבידכם. רק אחר כך הם הבינו למה

מסכת פסחים דף יט/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

האב קרא לבניו לפני מותו, נתן לכל אחד מהם קנה דק, ואמר להם לשבור אותו, הבנים לא הבינו מדוע ברגעיו האחרונים של האב הוא מבקש מהם לעשות כך אבל מילאו אחר רצונו ולא התקשו לעשות זאת. מיד לאחר מכן, האב אסף את כל הקנים לקבוצה אחת, ואמר לבניו שוב לשבור אותם. הפעם אף אחד מהם לא הצליח. 

אמר להם האב: ראו את כוחה של האגודה. אם תהיו נפרדים אחד מהשני, כל אחד מכם עלול להיפגע וליפול. אבל אם תהיו מאוחדים, באגודה אחת - אף אחד לא יוכל לשבור אתכם. רעיון זה מופיע כבר בספר קהלת: "טובים השניים מן האחד... והחוט המשולש לא במהרה יינתק". ככל שיותר אנשים מתחברים יחד, כך הכוח שלהם גדל, הם יכולים לעשות יותר דברים וקשה יותר לפגוע בהם.

הרב חיים קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי לחבורה יש לא רק כוח פיזי, אלא גם כוח רוחני. אדם שמצטרף לחבורה או אגודה שנוסדה כדי לעשות מעשים טובים או לשפר את העולם, נחשב לחלק מהם ומקבל שכר יחד עם כולם, גם אם התפקיד שלו שם הוא לא הכי בכיר. עצם העובדה שהוא חלק מהאגודה, מראה על כך שחשוב לו לפעול למען הטוב, ולכן הוא ראוי לגמול יחד עם השאר.

מקלות גריסיני. נמרוד סונדרס
קבוצה אחת קשה יותר לשבור/נמרוד סונדרס

העיקרון הזה רמוז במסכת פסחים דף יט. הגמרא אומרת שבבית המקדש כל מה שנמצא בתוך כלי מקודש - מצטרף ונחשב לקודש. את זאת לומדים מהפסוק: "כף אחת עשרה זהב מלאה קטורת". הפסוק מתאר את התרומה שהביאו נשיאי ישראל לחנוכת המשכן. כל אחד מהם הביא כף זהב מלאה קטורת. מלשון הפסוק לומדים חכמים שכל מה שנמצא בכף - נחשב לדבר אחד. הכף מצרפת את הכל לקודש.

איפה אפשר ליישם את העיקרון הזה? למשל, אם מתארגן שיעור תורה באיזור מגוריכם, אז כל מי שמצטרף אליו - נחשב לחלק מהעשייה החיובית הזו של לימוד התורה. אולי הוא לא מצליח להתרכז בכל השיעור, אולי הוא לא מבין את הכל, אבל עצם העובדה שהוא חלק מהשיעור משפיעה עליו ברכה.

או למשל אם אוספים מניין אנשים בשביל תפילה. כל אחד שמשלים את המניין - הוא חיוני! בלעדיו זו לא תהיה תפילה במניין, ואי אפשר יהיה לומר קדיש או חלקים אחרים בתפילה. גם אם אותו אדם לא מתפלל כל כך בכוונה, ואפילו אם הוא לא יודע להתפלל - ההצטרפות שלו לקבוצה יוצרת את המניין, והוא יקבל שכר טוב על כך כמו כולם. התורה מלמדת אותנו לא להיות מתבדלים ונפרדים. להיות חלק מהכלל, להצטרף לחבורות ואגודות טובות, ובאופן זה כולם ירוויחו יותר.

מסכת פסחים דף כ. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

קטע הוידאו היומי שמבוסס על הדף היומי במסכת פסחים הוא חלק מפרויקט יומי המכונה "הגמרא הדיגיטלית", מיזם בהובלת הרב קובלסקי, מייסד וראש ארגון מאורות הדף היומי, במסגרתו, כל אדם יכול להיות חלק ממעגל של מאות אלפים ברחבי העולם שמקפידים על לימוד סדיר של דף גמרא אחד ביום, זאת באמצעות צפייה בקטע וידאו יומי קצר. רוצים להצטרף? כנסו לאתר.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully