וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם נפגעו כלכלית בקורונה, אז למה צריך לעזור רק לקבוצה מסוימת?

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

14.12.2020 / 7:18

הקורונה גרמה לטלטלה עולמית: אנשים איבדו את פרנסתם, נכנסו למינוס, לקחו הלוואות והגיעו לחרפת רעב. אז למה יש קבוצה מסוימת שצריך לעזור לה?

מסכת פסחים דף כא/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

בכל מהדורת חדשות אנחנו שומעים על אירועים מצערים או בעיות ברחבי העולם: במדינה אחת יש מלחמה, באחרת יש רעב או עוני ובמקום אחר פגעה רעידת אדמה. באופן טבעי, הרחמנות שלנו מתעוררת, ויש רצון לעזור לכולם, לתרום, להגיש סיוע. הרצון הזה הוא חיובי. אבל צריך לשים לב לדבר חשוב - לפני שמתקנים את כל העולם, צריך לעזור קודם לאלה שקרובים אלינו. הרי אי אפשר לעזור לכולם באותה מידה, ולכן צריך לקבוע סדרי עדיפויות. 

הגמרא במסכת פסחים דף כ"א מלמדת אותנו על סדרי העדיפויות הללו. בתורה נאמר: "לא תאכלו כל נבלה, לגר אשר בשעריך תתננה ואכלה, או מכור לנוכרי". אם ליהודי יש בהמה או עוף שלא נשחטו כהלכה, והם נחשבים לנבלה ואסורים באכילה, מה עושים איתם? אומרת התורה, יש שתי אפשרויות: או לתת לגר, או למכור לגוי. ורבי יהודה מדייק את הדברים: "דברים ככתבן, לגר בנתינה ולנוכרי במכירה". לגר נותנים בחינם, ולגוי אפשר למכור בתשלום.

מיהו הגר עליו מדובר כאן? אין הכוונה לגר צדק, שהוא יהודי לכל דבר ואסור באכילת נבלה, אלא למה שנקרא גר תושב - נוכרי שגר בארץ ישראל, וקיבל על עצמו לשמור את המצוות הבסיסיות של בני נח. התורה מצווה פעמים רבות להתייחס בצורה חיובית ומכבדת לאנשים אלה, וכאן אנו רואים שיש להעדיף אותם על פני גויים אחרים: אם יש לנו מאכל שאסור ליהודי באכילה, עדיף שאתן אותו בחינם לגר תושב, מאשר שאמכור אותו לנוכרי בכסף.

אדם מחטט בפח, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
עניי עירך קודמים. אדם מחטט באשפה/ראובן קסטרו

מה אנחנו לומדים מכאן? הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי לפני שאנחנו מחפשים ילדים רעבים בארצות רחוקות כדי לעזור להם, צריך לשים לב מה קורה אצלנו, בסביבה הקרובה שלנו. חכמים אמרו שעניי עירך קודמים. אולי בשכונה בה אנו גרים או באותה העיר, יש אנשים נזקקים שצריכים עזרה? אולי מרוב רצון לעזור לרחוקים, אנחנו מזניחים את המשפחה שלנו ולא שמים לב לצרכים של האישה והילדים?

לעזור לאנשים רחוקים - זה נשמע מאד מרשים ומעורר הערכה. לעזור לקרובים נראה אולי פחות מיוחד ואידיאלי אבל האחריות של כל אדם היא קודם כל למעגלים שקרובים אליו. למשפחה, לקהילה, לבני עמו. אחרי שגומרים לעזור להם, אפשר לעבור הלאה, למעגלים יותר רחוקים. אבל לא שהרחוקים יבואו על חשבון הקרובים, או יקדמו להם.

גר הוא אדם שנמצא במצב פגיע, הוא חי בסביבה זרה וזקוק לתמיכה. כשם שהתורה מצווה לדאוג לו, כך עלינו לשים לב לאנשים אחרים במצב דומה, ולדאוג גם להם.

רוצים להצטרף ולקבל עוד קטעים של הגמרא הדיגיטלית? לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully