וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם לא בשביל מיליונים": הדברים שלא יימכרו בשביל שום הון

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

21.12.2020 / 6:33

רבים יסרבו למכור חפצים בעלי ערך רגשי אבל אם יציעו להם מיליוני שקלים, אולי יסכימו. למרות זאת, יש רשימה של דברים שלא יימכרו גם בשביל כל הון שבעולם

מסכת פסחים דף כט/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

לכל אחד יש דברים שנחשבים יקרים עבורו במיוחד. דברים שיש להם ערך רגשי. זה יכול להיות מזכרות מקרובים שנפטרו, תמונות משפחתיות, תכשיטים שעברו בירושה מהסבתא, או מדליה על גבורה במלחמה. דברים שלא יהיה מוכן למכור אותם עבור שום סכום כסף בעולם. במקרים מסוימים, הוא אפילו ייעלב שמציעים לו עליהם הצעה כספית. 

יש דברים יקרים יותר מכסף, שלא מוותרים עליהם בשום מחיר. לא הכל בחיים זה כסף, רווח ותועלת. יש גם משמעות, ערכים וקדושה. ועל אחת כמה וכמה, שלא לוקחים דברים יקרים, ומתנהגים אליהם בביזיון ובזלזול.

הגמרא במסכת פסחים דף כט מלמדת אותנו את העיקרון הזה. כך נאמר שם: "אין פודין את הקודשים להאכילן לכלבים". אם יש בהמות שהקדישו אותן כדי להקריב אותן בבית המקדש, אפשר במקרים מסוימים לפדות אותם - לתת תמורתן כסף למקדש, ואז הבהמה נעשית חולין ואפשר לאכול אותה. אבל מה שאסור לעשות, זה לפדות את הקודשים כדי להאכיל אותם לכלבים. בהמה שחלה עליה קדושה, אפילו לזמן קצר, אי אפשר לנהוג בה באופן של ביזיון, ולתת את בשרה למאכל לכלבים. דבר שיש בו קדושה - צריך לכבד אותו.

קבלת שבת. ShutterStock
דברים שלא נמכור גם בשביל מיליונים. קבלת שבת/ShutterStock

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי גם לנו, לעם ישראל, יש דברים קדושים שיקרים לנו. תארו לכם שאיזה משקיע מחו"ל היה מציע להרוס את הקברים בהר הרצל, ולבנות במקומם קניון. כולם היו מזדעזעים, ובצדק רב. גם אם הקניון הזה רווחי יותר מאשר קברים - לא פוגעים כך בזכרם של האישים החשובים לעם ישראל, רק בשביל כסף. יש לנו כבוד כלפיהם, וצריך לשמור עליו.

כך גם עלינו לכבד את האוצרות היהודים שעברו אלינו במסורת מאבותינו. את השבת, את התורה, את בתי הכנסת, את הערכים של היהדות וכל מה שמסביב. הרי במשך אלפי שנים, אבותינו מסרו את נפשם על התורה והמצוות, והיו מוכנים לסבול ייסורים קשים ואף למות למענם. האם יעלה על הדעת שאנחנו, צאצאיהם, נזלזל באותם ערכים? נוותר עליהם בשביל רווח כספי, או שיקולים של נוחות?

כמו שאנחנו מכבדים את הורינו, הסבים והסבתות, גם אחרי שכבר עזבו את העולם, כך עלינו לכבד את אבותינו הקדומים, ולשמור על המורשת והמסורת שלהם. אדם חכם אמר פעם, שהמסורת היא הדמוקרטיה האמיתית - כי היא מתחשבת בדעות של כולם, לא רק של אלה שחיים כיום, אלא גם בשל אלה שכבר נפטרו. גם על מה שהיה יקר להם, חשוב לשמור ולכבד. לעם ישראל יש הרבה מאד אוצרות רוח, שלא רק מכבדים את העבר אלא מביאים ברכה גדולה ואושר גם בהווה. בואו נשתדל כולנו לשמור עליהם.

מסכת פסחים דף לח. וואלה! NEWS, צילום מסך
הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית/צילום מסך, וואלה! NEWS

רוצים לקבל עוד קטעים של הגמרא הדיגיטלית? לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully