וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדרן מוניות או קופאית בסופר? מסתבר שאתם מלכים אמיתיים

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

22.12.2020 / 7:09

צריך לכבד כל אדם אבל יש כאלה שעלינו לכבד יותר, ורק במצבים מסוימים. למה סדרן מוניות, מורה לילדים או קופאית בסופר הם מלכים אמיתיים?

מסכת פסחים דף ל/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

צריך לכבד כל אדם, אבל יש אנשים שצריך לכבד אותם יותר, במצבים מסוימים. מי הם? אנשים בעלי סמכות, שיש להם כוח או השפעה. זה לא חייב להיות דווקא מלך או שר בממשלה המקומית בכל מדינה בעולם, אלא גם מורה במוסד חינוכי, סדרן תחנת מוניות, מנהל עבודה ואפילו קופאית בסופר. 

כשפוגשים אדם כזה ברחוב, כשהוא לא בתפקיד - היחס שלנו יהיה כמו לכל אדם אחר. אבל כשהוא ממלא את תפקידו הסמכותי, ואני נמצא בתחום האחריות שלו - כאן נדרש ממני יותר כבוד אליו או אליה. עלי להכיר בסמכותם וכן לא להתנהג בצורה שפוגעת באנשים אלה. כל החברה בנויה על הכבוד לסמכות. אם אנשים יזלזלו באחראיים ובמנהלים, לא יכבדו אותם ולא יקשיבו להוראותיהם, שום דבר לא יוכל להתקיים.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי את הרעיון הזה רואים במסכת פסחים דף ל, שם מסופר על מחלוקת שהיתה בין החכם רב לחכם שמואל לגבי קדירות שבישלו בהן חמץ בפסח: לדעת רב צריך לשבור אותן, משום שבלוע בהן טעם של איסור, ואילו לדעת שמואל אין צורך לשבור אותן. הגמרא מספרת שבמקרה מסוים, שמואל נמנע מלהורות הלכה לפי שיטתו. שואלת הגמרא: מדוע לא פסק שמואל כשיטתו? ומשיבה הגמרא: רב היה הסמכות ההלכתית והתורנית באותו מקום ולכן נמנע שמואל מלפסוק בניגוד לשיטתו, כדי לא לפגוע במעמדו ובסמכותו.

מוניות חונות ליד האנדרטה הלאומית בג'קרטה, אינדונזיה, 29 באוגוסט 2018. רויטרס
סדרן מוניות הוא מלך בתחומו. אילוסטרציה/רויטרס

רואים מכך עד כמה חשוב לכבד את מעמדו של האדם. אילו היו נפגשים רב ושמואל בכל מקום אחר, לא היה נמנע שמואל מלחלוק על רב ולפסוק לפי דעתו שלו. אבל במקומו של רב - הוא לא עשה זאת. הוא הבין שיותר חשוב לשמור על כבודו של רב המקום, ולא להשמיע פסק סותר שיערער את סמכותו.

ובאמת, הדברים הללו נכונים עבור כל אדם. גם מי שהוא לא מנהל ולא בעל סמכות במקום העבודה - כאשר הוא בביתו, הוא המלך. הוא האב, הבעל, בעל הבית. וחשוב לשמור על הכבוד למעמד הזה. אם נוצר מצב בו מזלזלים בהורים ובסמכות שלהם, זה מערער את כל החינוך, את כל הערכים והיסודות של החברה. לא במקרה אחת מעשרת הדברות היא "כבד את אביך ואת אמך", משום שהכבוד הזה הוא תנאי בסיסי לקיום החברה.

לכן, במיוחד כשמתארחים אצל אדם, או פוגשים אותו בנוכחות משפחתו או חבריו, עלינו לשמור על כבודו ולא לעשות משהו שיפגע בסמכותו בשום צורה. וכמו שאנחנו רוצים שיתייחסו אלינו - כך נתייחס גם לאחרים, ונאפשר לכל אדם להיות מלך בביתו או בכל מקום אחר שבו יש לו סמכות.

רוצים לקבל עוד קטעים של הגמרא הדיגיטלית? לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully