וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היה משקיע את כל כספו בשבת, ואז מצא יהלום בתוך דג

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

25.12.2020 / 6:29

יוסף היה משקיע את כל הונו בקניות לשבת, למרות שלא היה לו כסף לסיים את החודש. עד שיום אחד הוא מצא יהלום בתוך דג

צילום ועריכה: וואלה! NEWS

סיפור ידוע על יוסף, אדם שאהב יותר מכל את שבת קודש. במשך כל השבוע הוא היה אוכל רק לחם ומים אבל לכבוד שבת היה קונה מטעמים: בשר, דגים ויין. למרות שלא היה לו כסף, 6 ימים הוא היה חוסך שקל לשקל ואז הולך לשוק לסדרת קניות. כל סביבתו ידעה כמה הוא אוהב את השבת עד שזכה לכינוי "יוסף מוקיר שבת".

בעיר שבה הוא התגורר, היה גם עשיר גוי שמכר את כל ההון שהיה ברשותו, וקנה עם הכסף יהלום יקר. הוא תפר את האבן לתוך הכובע והיה הולך איתו לכל מקום. באחת הפעמים, התהלך האיש בשפת הנהר, נשבה רוח והעיפה לו את הכובע למים. באחד מימי שישי עמד דייג באותו אזור בניסיון לתפוס דגים ולמכור אותם בשוק. אחרי שתפס דג שמן, הלך לשוק אבל לא הצליח למכור את הדג. אמרו לו כל חבריו 'תלך לבית של יוסף, הוא תמיד קונה מאכלים לכבוד שבת'.

יוסף קנה את הדג, מיהר להכין אותו לכבוד שבת וכשפתח את בטנו, ראה בפנים את היהלום היקר. הוא היה בהלם מוחלט, סרב להאמין אבל ידע שעליו לשמור על כך בסוד רב. כשיצאה שבת הוא מיהר למכור את האבן, וקיבל עבורה המון כסף. הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי אנחנו לומדים מכאן מסר חשוב, לפיו "גדול השכר והזכות של מי שמוקיר ומכבד את השבת".

דייגים לחוף רצועת עזה, ספטמבר 2016. רויטרס
דייגים בחוף. אילוסטרציה/רויטרס

הרב קובלסקי הזכיר בהקשר הזה את הפסוק בספר איוב בתנ"ך: "כִּי פֹעַל אָדָם יְשַׁלֶּם לוֹ וּכְאֹרַח אִישׁ יַמְצִאֶנּוּ". אלוקים משלם לכל אדם את השכר שמגיע לו, והוא גם מסובב סביבו אנשים כדי שיעשו את כל הפעולות הנדרשות לכך כדי שתוכניות כאלה יתממשו. אדם רק צריך לעשות את ההשתדלות מבחינתו.

רוצים לקבל עוד קטעים של הגמרא הדיגיטלית? לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully