וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגעתם למצב שנחנקתם כלכלית? לעוני יש גם יתרון

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית

28.12.2020 / 6:36

מה עדיף להיות עשיר או עני? כמעט כל אחד יגיד שעדיף להיות עשיר אבל גם בעוני הכי מחפיר שתיארתם יש יתרונות גדולים

מסכת פסחים דף לו/צילום ועריכה: וואלה! NEWS

מה עדיף להיות - עני או עשיר? יגידו כולם: ברור שעשיר. אנשים שמחים ככל שיש להם יותר כסף, יותר נכסים, ועצובים כאשר אין להם מה שהם רוצים. העשיר יכול לקנות כל מה שהוא רוצה, ואילו העני נמצא במחסור. כל מי שנשאל אותו יגיד שהוא מעדיף להיות עשיר.

זה בסדר גמור לרצות להיות עשיר - אבל צריך לדעת שיש מעלה גם בעוני. לפעמים העני יכול לזכות לדברים, שהעשיר לא זוכה להם.

הגמרא במסכת פסחים דף לו מדברת על אכילת מצה בפסח. המצה נקראת בתורה "לחם עוני". למה היא נקראת כך? לפי דעה אחת, הכוונה היא "לחם עני - פרט לעיסה שנילושה ביין ושמן ודבש". זאת אומרת שהמצה אמורה להיות לחם שהוא מאכל עניים, שעשוי רק מקמח ומים, בלי תוספת דברים כמו יין, שמן או דבש. ואילו לדעה השנייה, הכוונה היא "לחם עוני - לחם שעונין עליו דברים הרבה". כלומר, בזמן אכילת מצה יש לקרוא את ההגדה של פסח, ולספר על יציאת מצרים, לכן נקראת המצה "לחם עוני" - כי עונים, מקריאים, עליה את ההגדה.

אדם מחטט בפח, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
אדם מחטט בפח. אילוסטרציה/ראובן קסטרו

שני הפירושים האלה למושג "לחם עוני", רומזים על שני ההיבטים של העניות. מצד אחד, העני אכן מצוי במחסור. הוא אוכל רק את הלחם המינימלי, ולא ארוחות משובחות. אבל מצד שני, המחסור יכול גם להיות מצב ש"עונים עליו דברים הרבה". מצב שמעניק לאדם תובנות חדשות, ושיעורים על החיים, אותם לא היה לומד במצב של עושר.

הרב חיים דוד קובלסקי, מגיש הגמרא הדיגיטלית, הסביר כי יש לא מעט סיפורים על אנשים שנולדו עם כפית של זהב בפה, גדלו בבתים עשירים ומעולם לא חסר להם דבר, וכתוצאה מכך נעשו מפונקים, גסי רוח ובעלי מידות רעות. לא פעם אנשים כאלה נוטים לזלזל בעושר, או לראות אותו כמובן מאליו, ולכן מבזבזים אותו ולבסוף יורדים מנכסיהם.

לעומתם, יש אנשים רבים שגדלו בעוני ומחסור, והיו צריכים לעבוד קשה לפרנסתם, ודווקא מתוך כך רכשו ניסיון חיים, למדו לחמול על המסכנים והסובלים, הבינו שהעיקר בחיים הוא לא הכסף והנכסים אלא הרוחניות, המידות הטובות וההתנהגות המוסרית. לפעמים אנשים כאלה עולים לבסוף לגדולה, ואז הם יודעים איך להתייחס לחלשים ולתמוך בהם, ולא מתעלמים ממצוקתם.

לחם פרוס. ShutterStock
לחם עוני?/ShutterStock

רואים אם כן, שלא תמיד העושר הוא טוב והעוני הוא רע. הכל תלוי בשאלה מה עושה האדם עם התנאים שקיבל מהבורא. צריך לדעת שהבורא נותן לכל אחד בדיוק את מה שמתאים לו - ולכן מה שיש לנו, עלינו להשתמש בו בחוכמה, ומה שאין לנו סימן שאנחנו לא צריכים אותו כרגע. נשתדל אם כן לשמוח לא רק במה שיש, אלא גם במה שאין.

רוצים לקבל עוד קטעים של הגמרא הדיגיטלית? לחצו כאן.

בשיתוף הגמרא הדיגיטלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully